vrijdag 17 februari 2017

Coalitievoorspelling

Zo, we zitten één maand voor de Tweede Kamerverkiezingen, de Stemwijzers staan online, mijn Stempas is binnen en de CPB-berekeningen zijn bekend gemaakt. Wat wil je nog meer? Nou ja, ik moet nog definitief gaan kiezen voor welke partij ik ga stemmen. Op dit moment acht ik de kans 90% dat het GroenLinks gaat worden, en 10% een andere partij (D66 zou het dan mogelijk worden).

Ook was ik wel enigszins gecharmeerd van de intenties van de (nieuwe) Vrijzinnige Partij en hun plannen voor een algemeen Basisinkomen voor iedere burger. Hoe ze dit financieren staat op zich wel op hun website, maar het CPB laat toch wel zien dat ze misschien nog wat werk te verrichten hebben om dit écht haalbaar te maken. In theorie ben ik er wel een voorstander van.

Bij deze wil ik graag een voorspelling doen voor de coalitie die er uiteindelijk gaat komen. Volgens mij zijn er namelijk best wel weinig opties. Ik gebruik hiervoor de Peilingwijzer van 16 februari 2016. De relevante partijen:

PVV: 24-28
VVD: 22-26
CDA: 16-18
D66: 15-19
GL: 15-17
SP: 12-14
PvdA: 11-13

1. PVV - VVD - iets 
De partijen die het dichtst bij de PVV liggen (VVD, CDA en misschien SP?) hebben de partij al uitgesloten. Dus, ondanks dat de PVV de grootste kan worden denk ik niet dat ze dit nog een keer aandurven. Daar komt bij dat met de huidige peiling er met drie partijen geen meerderheid gevormd kan worden. In het meest gunstige scenario kom je met PVV + VVD + CDA aan 28 + 26 + 18 = 72 zetels. Gaat dus niet gebeuren.

2. Over links
Op zich na al die jaren door het midden, liberaal en over rechts zou het wel eens tijd worden voor een écht links kabinet. Helaas werken de getallen hier niet mee. Pakken we D66 (17) + GL (16) + SP (13) + PvdA (12) zit je op 58. Dan zou je dus nog het CDA nodig hebben (kom je op 75), maar die hebben daar vast geen zin in. Of je hebt nog PvdD, CU en 50+ nodig, ook dat (7 partijen) lijkt me niet realistisch, en helemaal links is het dan ook niet meer :-)

3. Iets met de PvdA?
Uitgesloten met de huidige peilingen. De PvdA gaat te hard afgestraft worden, en zakt mogelijk van 40 naar 10 zetels. Dan pas je (helaas voor de linksgestemden) beter in de oppositie. En mocht de VVD na Wilders het grootste worden en mogen (in)formeren (nadat de PVV gefaald heeft) is het logischer dat de VVD eerst gaat praten met een van de winnaars. Zie optie 4.

4. VVD - CDA - D66 - GL
Dit gaat hem worden. In de huidige peilingen heeft deze combinatie 24 + 17 + 17 + 16 = 74 zetels, maar dat is dus dichtbij genoeg dat dit haalbaar gaat zijn vermoed ik. Met de meest gunstige getallen kom je al op 26 + 18 + 19 + 17 = 80 zetels. Klaver doet het goed in de media, dus GL kan nog best wat zetels stijgen, en hetzelfde hoop ik eigenlijk voor D66. Inhoudelijk moet dit "Groen-Rechts"(?) ook wel in elkaar te bouwen zijn lijkt me. Er moeten natuurlijk her en der concessies gedaan worden maar dat hoort bij de politiek.

Ik ben benieuwd wat mijn voorspelling over een maand waard is :-)

1 opmerking:

Marin Langenbach zei

Volgens mij ga ik nog steeds gelijk krijgen :-)

Als het goed is praat verkenner Schippers vandaag met VVD, CDA, GL en D66. GL zal misschien het meest lastig gaan doen, omdat ze ook een (omslachtige) optie over "Christelijk-Links" hebben met CU/D66/CDA/SP/PvdA, maar dat gaat er niet van komen denk ik.

Op naar Groen-Rechts dus!